BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

semuanya kerana Allah

Sunday, January 30, 2011

sy syg kawan2 sy...
sy syg sgt2...

sahabat,
kalian penyeri khidupanku,
terlalu banyak suka duka yg kita kgsikan bersama,
wlau ku selami lautan bagi mdapatkan mutiara,
ianya x kan ternilai,
untk dibandingkan dengan kbhgiaanku apabila memiliki kalian,

sahabtku,
kalian bersamaku dalam susah senang,
bersyukur aku dgn anugerah yg Allah kurniakan,
smga Allah merapatkan ukhuwah antara kita,
smga tiada perpecahan atau perbalahan,
smga kita ttp shati dan sejiwa...
aku sayanggg kalian!!!

entah mengapa...

hdup ini bersulam tangis tawa,
terlalu byak cerita,
yg terukir mghiasi langkah kaki ini,
di antara kisah itu terdapat kisah persahabatan aku dan mereka,
namun,
ade sesuatu yg melekat di dasar hati ini,
kngan itu berlari menerjah ruang mindaku,
persahabtan aku dan dia,
memori itu sering hadir bertamu,
sungguh aku x suka prasaan ini,
namun mbenci bukan caraku,
krana wlau kamu da pergi,
berlalu dan x ingin berpaling lagi,
kamu ttp sebahagian knagnku...
masih aku smpan kata2 mu...
"friendship 4ever"
biarpun kini kian berhabuk ditelan masa,
aku tdak akn mbuangnya,
biarkan ia reput sndri dimamah debu,
menyayangi kawan sepertimu suatu kesalahan dalam hitunganku,
sebenarnya bukan begitu,
bekalan pengalaman yg kau bkalkan,
sgt berharga x mgkin kan ternilai,
garisan ini ku jdikan pngjaran dalam meniti khidupanku,
melihat kamu gmbira disana sdh ckup mbhgiakan aku,
ku doa kau berbahgia dalam khidupanmu,
doaku,
untuk kamu, kawan aku......



Saturday, January 29, 2011

sungguh aku rindu...

bilamana ku teringat kisah dulu,
aku jadi rindu,
rindu alam kanak-kanak yang penuh ketawa,
rindukan alam persekolahan..
bsama kwn dlm satu pngajian mcari identiti diri,
mcari arah yg nk di lalui,
sungguh aku rindu,
tp, sdalam mana rinduku,
aku x kan mmpu kmbali ke situ,
pjalanan ini perlu aku teruskan,
aku smkin mngkat dewasa,
kisah dulu hnya tnggal sebuah memori,
kngan yang x mgkin akan terpadam,
dri lipatan sjarah hdupku,
bsama kalian mgenal suka dan air mata,


sungguh aku rindu,
pada semua knganku,
seakan bru smlam aku mlagkah pergi mnggalkan cerita lalu,
padahal saat yang berlalu mrupakan perkara yg plg jauh,
yg x mgkn dapat aku kjar,
sekeras mana pum larian ku,
xkan aku capai...
realitinya,
aku brada di detik ini,
di wktu ini,
sdg aku mrndui jam lalu,
aku x boley lupa,
aku semakin mbesar,
bersyukr kurniaan Allah yang mbrikan aku pluang smpai ke usia ini,
akan aku kjri cita-citaku yg mjdi harapan org tuaku,
smkin aku dewasa, aku smkin mngenali dunia....
smkin aku dewasa, smkin aku fham erti hidup..
lgkah ini smkin laju,
bkn ingin cpt mnggalkan saat ini,
bkn lupe pda rinduku tntg ms lalu,
tp, krna aku ingin cpat mcapai citaku..
harapan org tua ku ade di bahuku..
Ya Allah, smga kami sntiasa slamat dlam perjalanan kami meniti kehidupan ini..Amin..


Friday, January 28, 2011

duhai remaja


Cinta,

Sebuah ungkapan,tulisan atau perkataan?

Lima huruf itu bisa membuatkan sebuah kebahagiaan,

Yang hidup didalam hati insan,

Menyemai kasih sayang,

Melengkapkan sebuah kehidupan,

Namun ,

Manusia selalu membuat kesilapan,

Luhurnya cinta tercemar kerana kejahilan,

Lantas membutakan mata yang terang,

Dilemaskan dalam lumpur yang kontang,

Cinta yang sedemikian bisa membuat dunia tenggelam,

Mencelupkan diri dalam kancah kemaksiatan,

sedarlah pemuda pemudi harapan,

drimu bakal pemimpin ms depan,

ms remajamu bekal untuk mbina kkuatan,

jgn msnahkan dgn noda yg membinasakan..

Friday, January 21, 2011

diet oh diet

kalu sebut sal diet, mesti sinonim ngan perempuan, kan...he...tp, btul ke diet yang di ambil tu bnar2 berkesan? benar ke diet yg di buat tu menyihatkan....disini sy paparkan diet yang sesuai dengan jenis darah seseorang...sy jumpa mklumat nie di web http://www.yadim.com.my/Kesihatan/KesihatanFull.asp?Id=177...

semoga info nie bley dujadikan rujukan untuk smua bgi mdaptkan kesan yg di harapkan...
^_^..

DIET UNTUK GOLONGAN DARAH ‘A’

Dr. Peter J.D´Adamo dalam bukunya menyarankan pemilik jenis darah A mengambil diet vegetarian dengan pengambilan makanan yang mengandungi lektin yang sedikit. Ini kerana jika kandungan lektin diambil dalam kuantiti yang banyak akan mengakibatkan masalah perut. Menurut beliau lagi, golongan individu yang memiliki jenis darah A menghasilkan kandungan lendir lebih banyak berbanding jenis darah lain. Keadaan ini menimbulkan risiko terhadap jenis penyakit jenis alahan seperti asma, infeksi telinga dan gangguan pada saluran pernafasan.

Selain itu sumber makanan berasaskan haiwan seperti ikan dan ayam boleh diambil tetapi dalam kuantiti yang terbatas. Individu dengan jenis darah ini juga dianjurkan mengambil susu yang telah melalui proses penapaian seperti susu masam, krim tanpa lemak, keju alami, telur dari jenis organik atau ayam kampung (dalam jumlah terbatas), lemak (dalam jumlah terbatas, kekacang dan bijirin dan susu kacang soya. Individu darah jenis ini perlu mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan dalam kuantiti yang banyak.

Makanan yang harus dihindarkan adalah hidangan laut berwarna putih seperti ikan siakap putih, cumi-cumi, daging lembu, daging salai, susu, keju hasil olahan industri, kacang merah, roti, kuih-muih, kek, kentang, mangga, betik, jeruk, pisang, minyak jagung dan minyak kacang tanah.

Ciri khas individu jenis darah A:

• Memiliki sistem pencernaan yang sensitif
• Perlu menghindari makanan yang daripada produk susu dan daging
• Dianjurkan menjadi vegetarian atau mengambil makanan berkadar karbohidrat tinggi, namun rendah lemak
• Mengurangkan stres dengan bermeditasi, atau berolahraga
• Cukup beristirehat

Menu diet yang dianjurkan:

Sarapan : Air putih dicampur jus limau nipis dan oat
Snek: Jus anggur / kopi
Makan Tengah Hari: Salad dan roti gandum satu potong serta teh herba
Snek: Kuih beras dua potong dan teh hijau
Makan Malam : Pasta tanpa daging campur brokoli, yoghurt dan teh herba

DIET UNTUK GOLONGAN DARAH ‘B’

Berbeza dengan individu darah jenis A, individu darah jenis B lebih fleksibel. Teori Dr. Peter J.D’Adamo menyarankan golongan jenis darah ini menghindari makanan beku atau makanan dalam tin manakala sangat menganjurkan makanan berasaskan susu yang memiliki kandungan karbohidrat yang tinggi.

Ciri khas golongan darah B:

• Dianjurkan untuk melakukan diet dengan berbagai-bagai variasi makanan, namun perlu menghadkan pengambilan daging.
• Disarankan mengambil makanan dan minuman berasaskan susu untuk meningkatkan sistem imunisasi badan.
• Olahraga yang sesuai dilakukan adalah berenang, bermain tenis, berjalan kaki dan bermeditasi.
• Untuk mengatasi stres, disarankan memiliki hobi dan aktiviti berasaskan kreativiti.

Pemilik golongan darah B sangat mudah terhadap penyakit berkaitan imunisasi dan serangan virus, mereka disarankan agar mengambil sayuran hijau yang kaya magnesium dalam kuantiti yang banyak.
Makanan yang dianjurkan adalah daging lembu, kambing kibas, arnab, ikan laut, semua produk susu kecuali ‘blue chesse’ dan aiskrim, telur ayam organik dan ayam kampung, minyak zaitun, beras merah, beras putih, makanan berasaskan beras dan buah-buahan.

Manakala makanan yang perlu dikurangkan pengambilannya adalah ayam, ketam, udang, kerang-kerangan, telur puyuh, telur itik, minyak bijan, minyak jagung, minyak biji matahari, minyak kacang tanah, minyak soya, kelapa, santan, soya, kacang tanah, biji bunga matahari, biji labu, bijan, kacang pistacio, tempe, tauhu, kacang merah, makanan berasaskan gandum, mi segera, beras pulut, jagung, lobak, tomato dan jagung.

Menu diet yang dianjurkan:

Sarapan: Bijirin dan buah pisang beserta segelas susu tanpa lemak
Snek: Jus anggur
Makan Tengahari: Sepotong dada ayam dan dua potong roti beserta salad dan teh herba
Snek: Jus limau/yogurt dan teh herba
Makan Malam : Sepotong ikan salai, sayur rebus, buah-buahan segar dan teh herba

DIET UNTUK GOLONGAN DARAH ‘AB’

Pola makan pemilik golongan darah AB adalah gabungan antara pola makan golongan darah jenis A dan B. Penyakit yang berisiko dijangkiti adalah sinus, infeksi telinga, dan gangguan saluran pernafasan. Pengambilan jenis makanan yang dianjurkan adalah hidangan laut, semua jenis telur (kecuali telur itik), susu fermentasi (melalui proses penapaian), minyak zaitun, minyak kacang soya, minyak kacang tanah, kacang tanah, semua jenis sayuran kecuali jagung, taugeh dan cendawan dan semua jenis buah-buahan kecuali jeruk.

Golongan daripada jenis darah ini, harus menghadkan pengambilan daging lembu, udang dan ikan laut, susu dan semua produk susu serta daging yang diproses. Makanan berasaskan kekacang pula perlu diambil dalam kuantiti sedikit. Kurangkan pengambilan berasaskan gandum seperti roti, kek, kuih-muih dan pasta.

Ciri khas individu jenis darah AB:

• Memiliki sistem pencernaan yang sensitif
• Disarankan untuk mengambil makanan dalam kuantiti sedikit tetapi kerap
• Untuk lebih bertenaga olahraga pada setiap pagi digalakkan

Menu diet yang dianjurkan:

Sarapan : Air limau nipis, jus anggur, roti dua potong beserta satu potong keju
Snek : Yogurt
Makan Tengahari : Dada ayam empat hirisan, salad, dua biji buah plum dan teh herba
Snek: Kek keju dan teh herba
Makan Malam : Omelet dan salad buah serta kopi

DIET UNTUK GOLONGAN DARAH ‘O’

Dr. Peter J.D´Adamo menyarankan agar pemilik darah jenis O lebih banyak mengambil makanan berprotein tinggi, mengikut diet rendah karbohidrat dengan pengambilan ikan atau daging (kecuali daging yang diolah) serta sayur-sayuran yang banyak, telur dan kacang namun menghindari produk susu dan gandum. Beliau turut menyarankan agar pemilik darah jenis ini menghadkan pengambilan buah-buahan.

Pemilik darah jenis O harus menghindari semua jenis bijirin, pasta dan nasi. Dr. Peter J.D´Adamo turut menyenaraikan jenis makanan yang perlu dihindar seperti sayur brokoli, sawi, taugeh, terung, cendawan, dan kentang. Bagi pemilik darah jenis ini, telur, susu, gandum dan kekacang tidak diperlukan memandangkan tubuh telah mendapat khasiat daripada sumber daging.

Hindari jeruk kerana ia mampu mendatangkan keracunan usus kepada golongan darah jenis ini.

Ciri khas golongan darah O:

• Memiliki sistem imunisasi tubuh yang lebih tinggi berbanding golongan darah jenis lain
• Mudah mengadaptasi berbagai makanan
• Untuk mengatasi tekanan, disarankan melakukan aerobik
• Dianjurkan untuk mengambil makanan berprotein tinggi dan rendah karbohidrat, seperti daging, buah-buahan, ikan, sayuran
• Berisiko terkena radang dan kerosakan organ seperti arthritis jika makanan yang diambil tidak bersesuaian

Menu diet yang dianjurkan:

Sarapan : Dua potong roti bakar lapis mentega dan sebiji pisang
Snek : Teh herba
Makan tengahari: Sepotong daging panggang, salad bayam dan epal
Snek : Sepotong kuih
Makan Malam : Sepotong daging lembu dan asparagus yang direbus, kentang rebus, buah-buahan dan teh herba

Hasil kajian yang dilakukan oleh Dr. Peter J.D´Adamo ini adalah suatu yang baru dan masih terdapat pertikaian daripada pakar pemakanan. Justeru, tidak melihat kepada jenis darah, apa yang lebih utama adalah mengamalkan pemakanan yang sihat.

Pemakanan sihat hakikatnya adalah mengenai memenuhi keperluan pemakanan harian dan pada masa yang sama, mengelakkan kekurangan atau berlebihan zat yang boleh menyumbang kepada risiko penyakit yang berkaitan dengan pemakanan tanpa mengira jenis darah individu. Ia meliputi membuat keputusan yang bijak tentang apa jenis makanan yang harus dimakan dan bagaimana mengamalkan tabiat makan yang sihat. Justeru, terpulanglah kepada anda sama ada ingin mengadaptasi saranan Dr. Peter J.D´Adamo ataupun tidak.

Monday, January 17, 2011

tentang rasa

mgapa ia terbban di hati ini,
stlah skian lama ia blalu,
mgapa ia msh lagi mghimpit hati...
kwan,
hatiku tcalar dgn sikapmu,
prnhkah kau thu tntg itu...

mgkn dulu kita msh kanak-kanak...
aku tman spermainanmu,
tp bila da dewasa,
kau da jumpa tman sjatimu...

aku x bnilai,
hanya serpihan msa lalu,
khilanganku x mgapa,
tiada kurangnya,

indhnya layannmu,
x mgenali aku?
sgguh cpt wktu blalukan,
shnggakan mmpu mbutakan
ingtan sseorg thadap seorg kwn,

mgkin ad yg kau thu,
apa yg aku x thu,
tntg aku..

pintaku maaf yg xde hjg,
andai ada slh ksilapn aku,
tnpaku sdri,
tlah mbenam luka di hatimu,
shgga mjdikan indhnya pshabtan btukar suram,
shgga mbuat mlm berbintg,
bertukar hitam..
maafkan aku..

sggh aku x thu,
sggh aku x sedr,
tp,
silakan mlgkah,
andai itu haluanmu....
aku hnya sbuah byg2 d ms lalu.

hdirmu x ku pinta,
pergimu x ku duga....

krana kau kawanku, kau sntiasa d hatiku,
tp kini, krna kau kwnku, aku akn mlupakanmu....


Friday, January 14, 2011

hidup xkan sllu indah , namun yg indah itu akn sllu hidup...

bila yang tertulis untukmu adlh yg terbaik untukku,
kan ku jdikan kau kngan yg terindah dalam hdupku.
namun,
xkan mudah bagiku,
meninggalkan jejak hidupmu,
yg telah terukir abadi sebagai kngan yg terindah.....

Sunday, January 9, 2011

bicara akal dan hati tentang cinta..

Hati dan Akal Bicara Cinta

Di sebuah pondok usang milik seorang hamba, akal dan hati berbual berkenaan kasih dan cinta..

Akal : Assalamualaikum, sahabat.

Hati : Waalaikumussalam...

Akal : Apa khabar iman anda?

Hati terdiam...

Akal bertanya sekali lagi.

Akal : Apa khabar iman anda?

Hati : Kurang sihat mungkin.

Akal : Mengapa?

Hati : Aku merindui dia segenap jiwaku...

Akal : Dia yang mana, sahabatku?

Hati : Kedua dia. Dia yang hakiki, juga dia yang entah kemana akhirnya..

Akal : Tidak mengapa, Itukan fitrah manusia.

Hati : Tapi rinduku kepadanya kadangkala membuat jiwaku runsing. Fikiranku melayang terbang jauh ke angkasa. Kadangkala ketika beribadah juga aku teringat dia.

Akal : Cintamu padanya, juga cintamu padaNya, cinta padaNya kan yang lebih utama.

Hati : Tapi... Aku benar cinta dia. Aku benar rindu dia. Aku mencintainya kerana Allah. Kami saling menasihati kepada kebaikan. Aku mahu mengejar syurga bersamanya.

Akal : Apa makna cinta?

Hati : Kasih dan sayang.

Akal : Bagiku cinta itu gila.

Hati : Mengapa pula?

Akal : Apabila kita mencintai seseorang, kita asyik teringatkan dia. Apa yang dikata jangan, sebaik mungkin kita elakkan. Apa yang diminta, seboleh mungkin kita usaha. Bila ada yang lain mendekati, bergelodak rasa cemburu. Apa kau rasa begitu?

Hati : Ya. Begitu yang aku rasa.

Akal : Apa kau tahu apa pula ibadah?

Hati : Orang kata ibadah itu taat dan patuh.

Akal : Ibadah itu juga adalah cinta.

Hati : Bagaimana dimaksudkan begitu?

Akal : Ibadah itu cinta. Berkasih-kasihan dengan Tuhan.

Hati terdiam lagi...

Hati : Jadi... Apa sebenarnya yang ingin kau sampaikan wahai akal?

Akal : Fikirkan, kalau kau benar mencintai dia kerana Allah, apa kau ada mengadu kepadaNya?

Hati : Aku puas sudah berdoa. Aku mendoakannya empat puluh kali setiap hari. Siang dan malam! Tegas hati..

Akal : Apa kau berdoa kepadaNya hanya kerana apabila kau terasa jauh dengannya? Apa kau hanya melipatgandakan ibadahmu ketika jiwamu rasa tak tenang?

Hati diam dan tertunduk...

Akal : Bagaimana boleh kau katakan cintamu kerana Allah. Sedangkan kau mengabaikan Dia ketika cintamu dengannya sedang indah bercahaya. Sabarlah wahai hati. Doamu mungkin tidak makbul sekelip mata. Barangkali Allah akan memakbulkannya di lain masa. Barangkali Allah ada hadiah yang lebih berharga untukmu!

Aliran sungai merah terasa semakin deras mengalir ke kepala...

Akal : Cinta kepada manusia yang gila seperti itu, hanya layak disandarkan kepada Allah. Allah menarik cintamu kerana Allah lebih mencintaimu. Allah merindui doa dan tangisan hambanya. Allah mahu kau kembali mengindahkan cintamu kepadaNya!

Hati mulai menangis... Sepi... Kesal..


Tuesday, January 4, 2011

mutiara kata

Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu
untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah,
menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa,
menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan,
menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan,
menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu
dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.

Monday, January 3, 2011

bila suatu saat nanti aku jatuh cinta.....


Allahu Rabbi aku minta izin
Bila suatu saat aku jatuh cinta
Jangan biarkan cinta untuk-Mu berkurang
Hingga membuat lalai akan adanya Engkau

Allahu Rabbi
Aku punya pinta
Bila suatu saat aku jatuh cinta
Penuhilah hatiku dengan bilangan cinta-Mu yang tak terbatas
Biar rasaku pada-Mu tetap utuh

Allahu Rabbi
Izinkanlah bila suatu saat aku jatuh cinta
Pilihkan untukku seseorang yang hatinya penuh dengan
kasih-Mu
dan membuatku semakin mengagumi-Mu

Allahu Rabbi
Bila suatu saat aku jatuh hati
Pertemukanlah kami
Berilah kami kesempatan untuk lebih mendekati cinta-Mu

Allahu Rabbi
Pintaku terakhir adalah seandainya kujatuh hati
Jangan pernah Kau palingkan wajah-Mu dariku
Anugerahkanlah aku cinta-Mu...
Cinta yang tak pernah pupus oleh waktu

Amin !

keroncong kasih sayang

jika aku...








Ya Allah jika aku jatuh cinta,

Cintakan aku pada seseorang

yang melabuh

kan cinta

nya padaMu,

Agar bertambah kekuatanku

mencintaiMu.

Ya Muhaimin jika aku jatuh hati,

Izinkanlah aku menyentuh hati

Seseorang yang hatinya tertaut padaMu,

Agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu.

Ya Rabbana jika aku jatuh hatii,

Jagalah hatiku agar tidak berpaling daripada

hatiMu.

Ya Rabbul Izzati jika aku rindu, Rindukanlah aku pada seseorang

Yang merindui syahid di jalanMu


Ya Allah jika aku menikmati cinta kekasihMu,

Janganlah kenikmatan itu melebihi

Kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu.

Ya Allah jika aku jatuh hati pada kekasihMu,

Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh

Dalam perjalanan jauh menyeru manusia kepadaMu.

Ya Allah jika kau halalkan aku merindui kekasihMu,

Jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku

Pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya

kepadaMu.

Amiin…





(^_^) ~ big smile...smoga kita semua sntiasa bahagia dalam redhaNya...~~
Apa yang ada jarang disyukuri
Apa yang tiada sering dirisaukan
Nikmat yang dikecap baru kan terasa
Bila hilang di dalam genggaman
Apa yang diburu timbul rasa jemu
Bila sudah di dalam genggaman

Dunia ibarat air laut diminum hanya menambah haus
Nafsu bagaikan fatamorgana di padang pasir
Panas yang membahang disangka air
Dunia dan nafsu bagai bayang-bayang
Dilihat ada ditangkap hilang

Tuhan, leraikanlah dunia yang mendiam di dalam hatiku
Kerana di situ tidakku mampu mengumpul dua cinta
Hanya cinta-Mu ku harap tumbuh
Dibajai bangkai dunia yang ku bunuh...

~ sy ad g tnjau blog org tdi, dan sy jmpa lar plak puisi nie
,,,, asa sgt bagus...mintak copy yepp....he...~
dunia yg kita tnggal dan mntap skrg hanya lah stu psngghan..
ibrtnya sebtg pokok tmpat bertduh sblm pjlann dtrskan...
dnia ini akn fana dan bnasa, nmn dunia ini jgalah yg srg mjdi tmpuan...
shggakan msia mgabaikan bkalan akhrat smta2 mgumpul
kkyaan dan ksenangan dunia...
pdhal, dlm tdk sdr maut dtg mmgil kita bila2 ms skalipum...
cnth, sy agkut brg pnyer lar brat, org ganu kate, berat nanang!!!
trun pulak tgga bertgkat2, dgn kotak bsr, dgn tnaga dan x brapa nk ckup,
mmg penim lar...ms tu tgok tgga pum mcm gunung dah..
atr kaki slow2...he..sy smpat bfikir,
andaikata kaki tsilap lgkah ke, penim ke, memg jtuh tsgkur lah kan.
.nk critenyer bhwa dgn izin Allah, kalu nk blaku sstu tu, skelip mt jep...
ssguhnya Allah maha berkuasa, pemurah dan maha pengasih..
jdi, dlm mhadapi gelora khidupan, mngejar kesenangan,
kita kna ingt bhwa mati itu pasti ...
cm, ms dan bagaimana ia blaku tu hnya Allah swt shja yg tahu
...subhanallah..~ cinta Illahi, cinta hakiki~

KISAH MONYET DAN ANGIN.

.tersebutlah kisah, ada seekor monyet yang berpaut di sebuah pokok. tanpa disedarinya, ada tiga jenis angin yang sedang melihat monyet tersebut iaitu angin ribut, angin taufan dan angin tornedo. mereka masing2 sedang mencabar sesama sendiri siapa yang boleh menjatuhkan monyet comel tersebut.

mulalah si angin ribut mulakan tiupannya. Pheww.... Pheww...Pheww, si angin ribut meniup. melihatkan ada angin, sang monyet kuat berpaut di dahan pokok. sehinggalah si angin ribut putus asa lalu kembali pada si angin taufan dan tornedo. mereka ketawa kerana melihat si angin ribut pulang dengan hampa.

kemudian, bermulalah pula cubaan si angin taufan. dengan kuatnya, angin taufan meniup sehingga berpusing2. sang monyet semakin kuat berpaut pada dahan pokok bagi mengelakkan ia jatuh. setelah beberapa ketika, si angin taufan kembali juga dalam keadaan yang hampa. apa lagi, si tornedo ketawa terbahak2.

akhirnya, si tornedo dengan bangganya menggunakan kuasa tornedonya yang hebat dan sangat kuat itu dengan harapan monyet itu akan jatuh tersembam di tanah. semakin kuat angin tornedo, semakin kuat dan erat sang monyet berpegang pada dahan pokok tersebut. si tornedo pulang dalam keadaan yang sangat hampa dan kecewa.

tiba2 datang la si angin sepoi2 bahasa untuk mencuba nasib. abang2nya ketawa terbahak2 melihatkan keinginan adik mereka yang ingin menjatuhkan sang monyet. si angin sepoi2 bahasa pun mula meniup dengan lemah longlai. sang monyet berasa sangat selesa dengan angin sepoi2 bahasa lalu tertidur dan akhirnya terlepaslah pegangan sang monyet pada dahan pokok dan jatuhlah sang monyet itu ke tanah. sekian...

ehh..nanti dulu...hehe..tau tak apa pengajaran yang ingin disampaikan dalam cite ni? ini bukan sekadar cerite tapi mempunyai makna tersirat.

sebenarnya kisah di atas ini mempunyai kaitan yang sgt2 rapat dengan kita sebagai manusia. hidup kita penuh ujian bukan? haa..jangan ingat ujian itu kesusahan semata. hakikatnya kesenangan yang kita ada juga adalah ujian. malah lebih bahaya kerana ianya tak nampak oleh kita. stuju dengan saya?

kita selalu akan kembali kepada fitrah, iaitu kembali pada Allah bila kita menghadapi kesusahan bukan? tapi berapa ramai antara kita yang mengingati Allah ketika kita dalam keadaan senang lenang? tak ramai...tak ramai. bila kita ditimpa kesusahan, kesempitan dan kesedihan, Allah lah tempat kita mengadu, memohon pertolongan. dada ini terasa sempit, tidak tenang, gelisah, susah dan menangis bila datangnya sesuatu ujian. namun ia sebenarnya satu petanda menunjukkan Allah sayang pada kita. malah lebih sayang pada kita. kerana Dia sentiasa menunggu2 hambaNya meminta2, merayu2 pada Dia.

semakin banyak ujian/mehnah yang kita terima sebenarnya semakin dekat kita dengan Allah. seperti mana kisah monyet di atas, semakin kuat angin yang diterimanya, semakin kuat sang monyet berpaut pada dahan pokok.

Firman Allah:Sesungguhnya, orang-orang yang berkata "Tuhan kami adalah Allah" kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat-malaikat akan turun kepada mereka (dengan berkata), "Janganlah kamu berasa takut dan janganlah kamu bersedih hati, dan bergembiralah kamu dengan (memperoleh) syurga yang telah dijanjikan kepadamu." (Al-Fussilat 41:30)

terima kasih,,^_^

sembahyanglah sebelum kita disembahyangkan..

assalamualaikum..