BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

semuanya kerana Allah

Thursday, September 30, 2010

hanya padaMu

hidup nie penuh ngan rintangan...tp, sdrkah bhwa kita pjuang..rntgan itulah yg perlu kiter hdapi..mmg, payah ssh...yup, bcakap mudah nk realisasikan pyh..namun, bkankah sgala kjyaan bmula dr cita2...bercita-citalah untk kuat, bcita-citalah untuk mara wlpn pyh...kwn, saat kita jtuh, bkn bererti kita tlh ggl..tp, kita tlh berjya..bjya berusha..

kdg2 dugaan tu buat kite lmh...yupp, sbb kita msia biasa..tp kan, bserah lah pda Allah..apabila Dia mtkdirkan sstu pd kite, smuanya tdak sia-sia..ada hkmah disbaliknya...pcayalah...kdg2 sstu blaku pada kite dan kite x myukainya, pdhal dlm tnpa kite sdri, ianya baik untuk kita.. bgitu juga sbaliknya...redhalah slalu...

aq pum kdg2 down..tp, kmbalilah pada Allah yg mciptakan sgalanya..krana Dia maha berkuasa...mtakdirkan sstu ke ats kiter bserta hikmtnya..minta lah ptunjuk dan hidayh driNya.. Allah maha berkuasa, mgapa msti mngis meratp yg x de ksdhan..bkankah kita ada Allah maha kuasa, doa sbagai snjata...Ya Allah, Allah maha mendengar, mintalah padaNya...ssghnya kita insan yang lmah, tdahlah tgan dan mohonlah padaNya... tiada tmpat lain lagi untuk meletakkan pgharapan mlainkan Dia...

Wednesday, September 29, 2010

sebuah kata-kata


Jika kamu memancing ikan……
Setelah ikan itu terlekat di mata kail……
Hendaklah kamu mengambil ikan itu……
Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula kedalam air begitu sahaja…….
Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya……
Ketajaman mata kail kamu & mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup……
Begitulah juga……
Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang ……
Setelah ia mulai MENYAYANGI kamu……
Hendaklah kamu MENJAGA hatinya……
Janganlah sesekali kamu terus MENINGGALKANNYA begitu saja……
Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu……
dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia masih mengingati kamu……
Jika kamu MENADAH air biarlah berpada……
Jangan terlalu berharap pada takungannya dan menganggap ia begitu teguh……
Cukuplah sekadar untuk KEPERLUANMU sahaja……
Kerana apabila ia mulai RETAK ….
tidak sukar untuk kamu menampal dan memperbaikinya semula……
Dan bukannya terus dibuang begitu sahaja…… Begitulah juga……
Jika kamu sedang memiliki seseorang….
TERIMALAH dia seadanya……
Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan mengganggapkan dia begitu istimewa……
Anggaplah dia manusia biasa……
Kerana apabila dia melakukan KESILAPAN ….
tidaklah sukar untuk kamu MEMAAFKANNYA dan MEMBOLEHKAN hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhir hayat Dan bukannya MENGHUKUMNYA dan MENINGGALKAN dia begitu sahaja kerana kamu merasa terlalu kecewa dengan sikapnya .
Lalu semuanya akan menjadi TERHENTI begitu sahaja……
Jika kamu MEMILIKI sepinggan nasi……
Yang kamu pasti baik untuk diri kamu……
Yang MENGENYANGKAN dan BERKHASIAT ……
Mengapa kamu berlengah lagi? Cuba mencari makanan yang lain……
Kerana terlalu ingin mengejar KELAZATAN ……
Kelak, nasi itu akan BASI sendiri dan kamu sudah tidak boleh menikmatinya lagi……
Kamu akan MENYESAL ……
Begitulah juga……
Jika kamu telah bertemu dengan seorang INSAN ……
Yang kamu pasti boleh membawa KEBAIKAN kepada dirimu……
MENYAYANGIMU ….
MENGASIHIMU ….
dan MENCINTAIMU ….
Mengapa kamu berlengah lagi?
Cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain……
Terlalu mengejar KESEMPURNAAN ……
Kelak, dia akan BERJAUH HATI dan kamu akan KEHILANGANNYA
apabila dia menjadi milik orang lain……
Kamu juga yg akan MENYESAL dan tidak ada gunanya lagi……
Oleh itu janganlah kita terlalu mengejar KESEMPURNAAN kerana ia bukanlah faktor utama KEBAHAGIAAN yang sempurna,
sedangkan jika kita boleh memaafkan KESILAPAN orang yang kita sayang dan akur dengan KELEMAHANNYA sebagai manusia biasa serta BERSYUKUR dengan apa yang kita sudah MILIKI …
kita akan BAHAGIA, BAHAGIA dan terus BAHAGIA …
itu lebih BERMAKNA !
“Begitu hidup ini tiada yang abadi yg patah kan tumbuh yang hilang kan berganti,
namun yang berganti tidak mungkin sama seperti yang hilang”

p/s : kata-kata ni sy dpt dri 1 sumber..apa yg bleh sy simpulkn...
kita bsyukrla dgn apa yg kite ada..
jgn tlalu mgejr kesmpurnaan sbb msia mmiliki kekurgan..
lbhnya disitu, ada la tu krgnya dimana-mana..
krgnya disini, ada la tu keistmwaannya dimana-mana..

hrgai kelebihan..
trima kkragan...




hati oh hati

Hati..

Jangan lah menangis,

Tika sembilu nan tajam menikam,

Kerana tangisan mu bisa menenggelamkan kesabaranku..

Kerana,

Tangisanmu bisa membanjiri mata ini..

Hati,

Kekuatanmu akan membantu aku berdiri teguh,

Didalam badai didalam rebut..

Aku akan kukuh.

Takkan jatuh.

Hati,

Aku tahu kekadang kau sakit,

Kau menjerit,

Jeritanmu tak didengari,

Hati,

Yakinlah akan adanya pelangi selepas hujan...

Berserahlah pada Allah…setiap yg berlaku ada hikmahnya.


Tuesday, September 21, 2010

hdup ini x slalu bhgia, tp duka x slamanya tertnggal di jiwa...

assalamualaikum kawan-kawan..
selamat hari rayer..ahakss..terlupe r nop wish..hehe..
erm..kawan, sy ad jmpa satu artikel nie kan, erm.. sj sy post kan untk tatapan shbt2 semua...sy fhm, prasaan kite sm jep, sm2 di usia ini kan....berckap sal perasaan ni kan, sy nk kgsi r ngan kwn2 artikel ni, buat yg tgh frust ke geram ke sakit ati ke sal prsaan nie...bace r ea..smga mjdi pdoman semua...


Memang sakit bila cinta yg kita dambakan selama ini tak dihargai oleh insan yg bernama kekasih,apatah lagi kita dibuang begitu saja... tapi,itulah juga petanda terbaik untuk diri dan kehidupan kita pada masa akan datang.

1. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.

2. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.

3. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

4. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.

5. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...

6. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

7. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.

8. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

9. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.

Wahai sahabat yg kecewa,menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.

Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhanNYA, dan meninggalkan laranganNYA..

PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH tidak menolak permintaan hambaNYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA..

shbt, ssgguhnya cinta Allah cinta hakiki...Allah sntiasa bsama kita dalam duka ataupun senang..Allah sntiasa memberikan kita bahagia...Dia yang memperkenankan doa-doa...smga kita sntiasa sedar dan tidak lupa....

.....Allahuakbar....


Monday, September 20, 2010

cabaran dan dugaan



Selangkah menuju kedepan,
Pelbagai cabaran datang meneman,
Mengiringi sebuah perjalanan,
Sesaat muncul kegelapan,
Teraba raba dalam kesamaran,
Carila sinaran yang pasti ada di suatu sudut yang paling dalam,
Seketika hati di penjara ketakutan,
Carila kekuatan dalam kelemahan,
Sesungguhnya kita punya kekuatan,
Ketakutan mesti di lawan,
Seringkali kaki terjerat duri nan tajam,
Jangan menangis dan menyerah kepada keadaan,
Carila penawar yang bisa menyembuhkan,
Kesakitan akan hilang
Ada pula perasaan dibakar kemarahan,
Carila air ketenangan,
Nescaya api akan terpadam,
Sebenarnya dugaan dan cabaran adalah kehidupan,
Yang bisa mematangkan insan,
Agar tega menghadapi kesusahan,
Tidak mudah mudah mengeluh pada cubaan,
Jadi,sabar bekalan berpanjangan,
Berdoalah kepada tuhan,
Agar tabah menghadapi rintangan,

salam perjuangan,
nurheart


kisah firaun


saya nk crite ckit sal firaun..korg msti penah dgr kan...sy tertrik untk bkgsi dgn kwn2...erm, bley r wt pdoman dan iktibar..aritu sy ada bkak facebook, pastu ade lar sorg kwn nie taggedkan lar gambr firaun nie..ni lar gmbrnya..
kite mmg pnah dgr kan sal firaun ni, bc buku ag kan..tp, sy bru prsan, ceteknya pngthuan sy tntg kisah2 terdhulu bila sy bc perbualan mreka kat facebook tu sal firaun nie...

Mengenai firaun nih.. byk perkara yg Allah telah ceritakan kat kita.. ringkasnye.. sehinggalah smpai stu ms.. di mana firaun ini akhirnya mahu bertaubat kpd Allah Jalla wa Azza..

ambillah
ibrah drpd perangai buruk firaun .. saat2 kematiannye.. bace deh..

dalam surah yunus ,, Allah menceritakan perangai firaun, apabila sudah nazak,, baru nak beriman kpd Allah swt,, firman Allah :

حتى إذا أدركه الغرق

“sehinggalah firaun itu hampir tenggelam,,

قال آمنت أنه لا إله إلا الذي آمنت به بنو إسرائيل وأنا من المسلمين

"berkatalah firaun: "aku percaya !!, bahwa tidak ada Tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh Bani Israil,,,, dan aku termasuk dikalangan org2 yang menyerah diri (kepada Allah)!"

erm, tgk aa ni jenis firaun!,,, da nak mati baru nk beriman,,,

lihat bagaimana Allah jawab,, Allah berfirman,,,

آلآن وقد عصيت قبل وكنت من المفسدين

“Apakah sekarang (baru kamu nak percaya!!?),,, apekah sekarang baru nk beriman!!??,, padahal sesungguhnya kamu telah durhaka sejak dahulu lagi!!.. dan kamu ni termasuk orang-orang yang berbuat kerosakan!!!”

فاليوم ننجيك ببدنك

“ Maka pada hari ini Kami selamatkan badanmu!!, kami selamatkan jasad kamu!!,,”... maksud ayat ni,, bukannya Allah selamatkan firaun tu,, yang diselamatkan Allah ialah tubuh kasarnye sahaja,,, yg diselamatkan ialah jasadnya sahaja,,,

Di mana menurut sejarahnya,,, setelah Fir'aun mati tenggelam,, mayatnya terdampar di pantai,, dan diketemukan oleh orang-orang Mesir,, lalu diawet,, sehingga dapat bertahan sehingga sekarang dan dapat di lihat di musium Mesir, ,,,.

makanya, jangan kita ingat, bahan pengawet tu yg canggih!,, sampai sekarang jasad firaun tu boleh bertahan,, sebenarnya, mayat firaun tuh bley bertahan adalah kerana Allah sendiri yg sebut,,

ننجيك ببدنك

“ kami selamatkan badanmu (firaun)!, kami selamatkan jasad kamu!,,”

apa tujuannya? apakah tujuan Allah tidak menghacurkan jasad firaun??

Allah taala sendiri telah menjawabnya.

tujuannya adalah,, sbgmana firman Allah,

لتكون لمن خلفك آية

“Supaya kamu wahai firaun!! dapat dijadikan pelajaran,, bagi orang-orang yang datang sesudahmu,,”,,

tujuannya supaya kita dpt jadikan kisah firaun ni satu pedoman dalam hidup kita!, bahawa kemajuan sahaja yg di kejar,, tanpa ada keimanan,,, dia akan hancur,,,

sebab tu juga Allah mengekalkan tamadun yg dibina oleh firaun,,, piramidnya yg begitu hebat,, tapi firaun duduk dalam neraka,,, dan tidak dimusnahkan jasadnya,,, barangkali nak tunjuk ke manusia ramai,, “ni lah muka bapak firaun sedunia!!”, oleh itu,, jgn ikut perangai firaun ni!,,,

jgn jdi mcm firaun nie,,, nyawa sampai ke khalqum,, baru nk bertaubat,,,

sabda nabi saw,,,,
,
إن الله يقبل توبة العبد ما لم يغرغر

nabi kata “sesungguhnya Allah azza wa jalla,, menerima taubat hambanya,,, selagi nyawa belum sampai ke khalqum,,”

perhatikan firman Allah..

آلآن وقد عصيت قبل وكنت من المفسدين

“Apakah sekarang baru nok beriman!!??,, padahal mu telah durhaka sejak dahulu lagi!!, dan kamu ni termasuk orang-orang yang berbuat kerusakan!!!”

فإذا جاء أجلهم لا يستأخرون ساعة ولا يستقدمون

“ Maka apabila telah datang waktu ajal mereka,, mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun ,,, dan tidak boleh pula mempercepatkannya.”

Takde siapa boleh bagi jaminan kpd kita,, apakah kita nanti mati dalam keadaang selesa,,,, atau mati dalam keadaang mengejut,,,

oleh kerana itu,, segeralah bertaubat.. segeralah kembali ke pangkal jalan.. kembali kpd islam,, jgn jadi seperti firaun ni!..

memang kita boleh lihat sekarang ni,,, betapa ramainya manusia yg lalai,, yg tidak mahu menjadikan kisah firaun ini suatu iktibar...


haa..gitula...sy pum bru thu critenyer...jdi kwn2 smua..sbgai iktibar dri crite nie...kita nie msia biasa kan, slalu wt slh...slp tu mmg x dpt lari daa...tp, kite dikurniakan akl olh Allah untk bfikir..salah skali, jgn ulg lagi.. Allah msh bagi kite ksmpatan untk bnafas, hrup udara segar, x kna byr sesen pum kan, bersyukrlah...jgn ego, jgn mlmpaui btas...terssr di tgh jln kmblilah ke pgkal..Allah maha penerima taubat...bermohonlah pd Allah, pohonlah keampunan drinya...slagi pintu taubt belum terttp, inshaAllah...sy nshatkan buat dri sndri jg, sm2 la kite muhasbh diri...inshaAllah...

p/s : kpd empunya tlisan, minta di copy yer... trima ksih..
.

Saturday, September 18, 2010

assalamualaikum kawan-kawan..
jap lgi sy da na nek tren da..nk g lipis..kelas nk bmula da...mls mmg mls.,tmbh2 da lama cti kan..tp, sy kna ingt, ni lar tggjawab sy sbgai pelajar...sbgai ank...ma ayah mgharpkn sy bjaya...xkn sy nk main2 kan..sy pum bkan org senang, ni lar bekl sy kan...erm, kwn sy ckp, kalu kte nk best dok kat ner2 tmpat, pastikan kte enjoy dgn psekitaran kt sna...cb untuk gmbira..jgn asyk pkir, mls2, xbest, tension...kite pkirkan jep yg best..cnth, kite ley jmpe kwn2, kite ley dpt ilmu baru lagi, bljr sstu yg baru..haa, kan best tu..lagi kn, cm kalu kite ley balik jarg2, kpulangan kite tntu mjdi detik manis bsama family..kan2...
hee....alamk, da kol 12 lebih, kol2 da nak p..sedey memg lar sedey...sape xsedey, nak tngglkan umah, tngglkan ma ayah, kan rumahku syurgaku kan...tp, kna trima lar kan..2 bulan jep lagi, pastu balik plakk....inshaAllah, kalu pnjg umo..:)

buat seorang teman lama...

Kadang-kadang kesedihan menguasai diri………sampai aku sendiri tidak tahu bagaiman harusku memujuk hatiku ini agar menerima apa yang berlaku telah ditakdirkan..aku tahu aku bukan lah insan yang sempurna untuk mendapatkan segala apa yang ku mahu.hidup adalah satu perjuangn,sakit perit,jtuh tersungkur pun,aku harus bangun jua.

Sahabat,

Kian lama kita bersama,

Kita bkongsi segalanya,

Kau menyelami hatiku,

Dan tertinggal dirimu disitu,

Aku tak tahu,

Mgapa dirimu ku tunggu,

Sedangkan kau Cuma sedetik hadir brtamu,

Dan kini kau mlagkah meninggalkanku,

Aku harus mnrima pmrgianmu,

Wlaupun brt hatiku,

Bgai thempap batu,

Menggores jutaan luka yang btalu,

Bekasnya sggh ngilu…

Namun temanku,

Tak siapa tahu..

Siapa kamu bagi driku..

Benarkah kau sahabat atau temn?

Aku sndri tak tahu..

Pergila teman,

Kalau khadiranku hanya mgangu perjalann hdpmu,

Aku th kau sdg mlgkah ke gerbang impian mu,

Wlau BAGIMU pshbatn kita ini berakhir disini,

Namun untuk sekeping hati,

Yang sedang aku alami,

Di psimpangan ini,

disudut hati kecil ini,

Ttp terlukis kngan kita,

Ktahuilah ianya ttp abadi,

Hati ini jadi saksi…………………………….

terima kasih,,^_^

sembahyanglah sebelum kita disembahyangkan..

assalamualaikum..