BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

semuanya kerana Allah

Thursday, April 28, 2011

harga sebuah rasa

ku pintal demi pintal ucpan yg terlafz kian mjdi benang rndu,

namun keagkuhan yg bertapak di jiwamu mbuat rnduku umpama benang usang yg layu,

tnpa kata kau tngglkan sgalanya mjadi tanda tnya di hatiku,

shgga ksmpulannya ku bina sndri tanpa kau thu..

hari demi hari bergnti aku ttp mnunggu,

tntram di alis wajah, di dada hati x siapa boleh baca..

senang bgimu mngukir kata,

pyah bagiku mlupakan sgalanya..

ku mnunggu shinggakan matahari yg bersinar rebah di ufuk barat,

ku menunggu sehinggakan bulan mengambang mulai kelam,

namun tak jemu terus ku mnnti sehinggakan kaki yg berdiri mula rebah mcech bumi,

ku trs menanti shnggakan hati ini yg dulunya terbentuk indh mjdi pecah..

dan ...

saat ini tiada lagi rndu buatmu,

aku pergi dan x kan berpaling lagi..

biarlah pedih ini tersmpan smpai satu ms yg aku sndri x dpt meneka..

kau dgn hdupmu,

aku dgn khidupanku...

slmt tnggal..

trima ksih untk sglanya...

stop !!!

berhenti merintih...berhenti...jgn hanyut dlm rasamu....rasamu itu permainan syaitn yg hnya ingin melalaikanmu...yg ingin mbutakan matamu...yg ingn kau trs hnyut dlm sndiwara dusta yg pnuh keindhan palsu semata2..bgkit sygku..bgkit...kau mmpu!

Sayangku si merah hati, dengarkan aku.....

~ kita hnya mmpu mrncg, Allah tlh mnntukan sglanya...Allah maha tahu tntg segala sstu yg terbaik untuk hambaNya, rs cnta itu ftrah, tp jgn jdikan ia ftnah....cinta itu hdir tnpa di pksa, hilangnya rsa itu juga xsiapa sgka..ksmpulnnya,harga sebuah rasa sgt bnilai, x mmpu untk dibeli atau dibayar, hnya Allah yg thu...hrgailah rsa ini....jgn pernh mpermainkan hati ssorg, krana kau x mmpu mnyembhkannya...jgn mghampiri hdup sseorg jika hnya bniat mnyakitinya..jgn mngetuk pintunya , jika xmahu masuk ke dlm rumhnya...jdilah insan yg mengindhkan hari insan2 lain...Jika X Mahu Tersakiti, Jangan Pernah Menyakiti....

~ untuk hati2 yg telah tsakiti, tabahlah....jika cntamu terhdapnya keranaNya, kau akan redha dgn ktntuanNya, mgkin dia yg kau harapkan bknlah terbaik bagimu, jdi Allah ingin melindungimu lantas menjauhkan dia daripadamu....saat Allah mjauhkan hati seorg terhadapmu, ini bermkna Allah ingin mjgamu....shgga tiba suatu saat kau dipertemukan dengan seseorg yg terbaik yg tlh Allah ttpkan untukmu, maka perasaan itu akn hdir sndri, dan kau akan bhgia dgnnya dalam redhaNya...~ inshaAllah..

~ la tahzan wahai saudariku...jgn musnahkan hdupmu demi seorg lelaki yg belum pasti lagi dia jodohmu..kau x slh memiliki rasa cnta terhadapnya, namun jgn slah gunakan perasaan tersebut...berserahlah pada Allah...berdoalah padanya agar Allah dekatkan hatimu dgn seseorg yg mencntaiNya, dan jauhkan hatimu dri seseorg itu jika dia hnya skdr ujian bagimu...~

~ cntai Illahi, nescaya cntamu terhadapNya akan terbalas~

Allahuakbar..ampuni aku yg srg terlalai, mngejar keindhan fana, mengejar keindahan dunia....ampuni aku Ya Allah....aku cinta Allah...


Tuesday, April 26, 2011

wali songo.


kawan2 tercinta....kalu sebut sal penyanyi, smua bley hafal kan?? sal pelakon?? erm...semua thu...hensem lar, comel lar, kiut lar..tp, ce citer sal pejuang terdahulu?? wali2?..err, " sy x ingt", " erm, x pernh dgr tu"...hehe...sy cm ingtkan diri sy dan kawn2 semua...jgn smbg dengan kisah2 ini, kita kna tahu, untuk menghayatinya, mengambil iktibar dan mengetahui sjarah kita....cuba lihat pjuang terdahulu yg btapa kersnya smagt pjuangan menegakkan kalimah Allah di atas muka bumiNya ini...pjuangan ikhlas yg x mghrapkan blasan..hati suci dan tulus shingga mereka berjaya mdpatkan kelebihan yg Allah kurniakan...semua kelebihan tersebut adalah alat untuk memantapkan pjuangan mereka...subhanallah, sedangkan kita, apa yg telah kita lakukan?? bukankah kita juga khalifah di atas muka bumi ini yg ditugskan untuk beribadat kepadaNya?? tp, apa yg telah kita lakukan?kita hnya kuat mengejar ilmu dunia, harta dan kebahagiaan sementara.

sy ingin mcritakan serba sdikit mngenai wali-wali songo. artikel ini saya dpt dri http://www.seasite.niu.edu/Indonesian/Islam/walisongo.htm.

"Walisongo" berarti sembilan orang wali. Mereka adalah Maulana Malik Ibrahim, Sunan Ampel, Sunan Giri, Sunan Bonang, Sunan Dradjad, Sunan Kalijaga, Sunan Kudus, Sunan Muria, serta Sunan Gunung Jati. Mereka tidak hidup pada saat yang persis bersamaan. Namun satu sama lain mempunyai keterkaitan erat, bila tidak dalam ikatan darah juga dalam hubungan guru-murid.

Maulana Malik Ibrahim adalah yang tertua. Sunan Ampel adalah anak Maulana Malik Ibrahim. Sunan Giri adalah keponakan Maulana Malik Ibrahim yang berarti juga sepupu Sunan Ampel. Sunan Bonang dan Sunan Drajad adalah anak Sunan Ampel. Sunan Kalijaga merupakan sahabat sekaligus murid Sunan Bonang. Sunan Muria anak Sunan Kalijaga. Sunan Kudus murid Sunan Kalijaga. Sunan Gunung Jati adalah sahabat para Sunan lain, kecuali Maulana Malik Ibrahim yang lebih dahulu meninggal.

Mereka tinggal di pantai utara Jawa dari awal abad 15 hingga pertengahan abad 16, di tiga wilayah penting. Yakni Surabaya-Gresik-Lamongan di Jawa Timur, Demak-Kudus-Muria di Jawa Tengah, serta Cirebon di Jawa Barat. Mereka adalah para intelektual yang menjadi pembaharu masyarakat pada masanya. Mereka mengenalkan berbagai bentuk peradaban baru: mulai dari kesehatan, bercocok tanam, niaga, kebudayaan dan kesenian, kemasyarakatan hingga pemerintahan.

Pesantren Ampel Denta dan Giri adalah dua institusi pendidikan paling penting di masa itu. Dari Giri, peradaban Islam berkembang ke seluruh wilayah timur Nusantara. Sunan Giri dan Sunan Gunung Jati bukan hanya ulama, namun juga pemimpin pemerintahan. Sunan Giri, Bonang, Kalijaga, dan Kudus adalah kreator karya seni yang pengaruhnya masih terasa hingga sekarang. Sedangkan Sunan Muria adalah pendamping sejati kaum jelata.

Era Walisongo adalah era berakhirnya dominasi Hindu-Budha dalam budaya Nusantara untuk digantikan dengan kebudayaan Islam. Mereka adalah simbol penyebaran Islam di Indonesia. Khususnya di Jawa. Tentu banyak tokoh lain yang juga berperan. Namun peranan mereka yang sangat besar dalam mendirikan Kerajaan Islam di Jawa, juga pengaruhnya terhadap kebudayaan masyarakat secara luas serta dakwah secara langsung, membuat "sembilan wali" ini lebih banyak disebut dibanding yang lain.

Masing-masing tokoh tersebut mempunyai peran yang unik dalam penyebaran Islam. Mulai dari Maulana Malik Ibrahim yang menempatkan diri sebagai "tabib" bagi Kerajaan Hindu Majapahit; Sunan Giri yang disebut para kolonialis sebagai "paus dari Timur" hingga Sunan Kalijaga yang mencipta karya kesenian dengan menggunakan nuansa yang dapat dipahami masyarakat Jawa -yakni nusantara Hindu dan Budha.


Friday, April 22, 2011

tepuk dada tanyer iman...hanya iman yg memimpin jalan, sdgkan syaitan hanya ingin merosakkan...


Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu ....
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini...awal lagi nie?.zzzzzzzz

Manusia - Nak makan, laparlah ??
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah....
Syaitan - Ahh, tak payahla... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? ..

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat.....
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran.. ..
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi nieii?.

Manusia - Eh, eh.... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !
Syaitan - Perggghh... best tu... . rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh? ..

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatil ah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2... pandai2lah?

Manusia - aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. .
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali....rugila. .... (kalau sempatla)

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu ....
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh?

Manusia - Uuhhh?letihnya arini..tak solat lagi nieee?.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu...
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu....

Sekarang anda mempunyai 3 pilihan :
1. Anda - Patut ke aku biarkan teks ini tetap di sini..
2. Malaikat - Ingatkan pada kawan yang anda kenal (sebarkan ini)
3. Syaitan - Tak payahlah sibuk2 biar je disini..kalo boleh delete je..
♫•*¨*•.¸¸ﷲ♥.♥ﷲ¸¸.•*¨*•♫♫•*¨*•.¸¸ﷲ♥.♥ﷲ¸¸.•*¨*•♫♫•*¨*•.¸¸♫♫

Wednesday, April 20, 2011

dalam rindu, kau berlalu...


engkau tiba bgaikan plngi..
x berchya namun kau bseri..
tp cukup..
mghiburkan ...hati ini...
bagai plangi petang kau kan pasti..
pergi jua..
~ selamat tinggal knganku..ku tnggalkan mu disitu, di jejak semalam~




Tuesday, April 12, 2011

aku rindu Allah...


ya Allah,
sgt aku mrinduiMu,
namun,
ku sdari btapa krgnya amalku...
btapa ak sering melupakanmu ktika duniawi mghampiriku,
ku pohon...ampuni aku, Ya Allah...
Ya Allah,
kian aku tersesat dlm mcari cinta,
cinta insani yg mdh luntur dan hilang,
aku lupa, Ya Allah..
cintaMu terindah..
sllu mnyinari khidupanku..
mbrikan aku snyuman ktika ku penuh tekanan..
Ya Allah,
ksibukan ini melalaikanku,
dunia yg ku kjar akan punah disini,
sdgkan, Ya Allah..
akhirt disana akn kekal.
Ya Allah,
ampuni aku..dgn segala kelakuanku..
ampuni ku...Ya Allah....
aku cinta Allah....

Thursday, April 7, 2011

doa.....snjata kami..berkatilah, Ya Allah...

Allah,
Engkau tahu sgala-galanya tntg aku...
tntg onk dan rnjau dlm dunia ini...
Engkau thu Ya Allah tntg smgtku..
kian hari kian rapuh..
terkdg aku x mampu, Ya Allah..
amt brt aku rsakan lgkah kaki ini untuk melgkah..
hanya doa yg mmpu ak pnjtkan Ya Allah..
Ya Rabbi..
tnjukkan ak jalan,
arah mana arah haluan terindah..
agr ak bisa kuat mnahan gelombg..
saat diri teruji,
Kau hdirkan aku hidayahMu Ya Allah,
agr ak merasakan ku berteman dalam perjuangan..
Ya Allah,
aku ggl mbntuk ksabaran dikala aku jth..
ak ggl menahan keluhan di saat aku buntu..
Ya Allah..
aku tewas dgn ksepian yg mburu..
sdg wktu yg lapang..
itukan boleh ku penuhi dengan mengingatiMu,
bknnya mengingati yg lain..
Ya Allah,
ampuni aku dgn dosa dan slahku..
bri aku kktan iman..
kktan hati..
kktan smgat..
cntaMu yg ku dmbakan..
Hnya cintaMu,.,...
alhamdulillah ats sgalanya, Ya Allah..

terima kasih,,^_^

sembahyanglah sebelum kita disembahyangkan..

assalamualaikum..