BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

semuanya kerana Allah

Monday, September 20, 2010

kisah firaun


saya nk crite ckit sal firaun..korg msti penah dgr kan...sy tertrik untk bkgsi dgn kwn2...erm, bley r wt pdoman dan iktibar..aritu sy ada bkak facebook, pastu ade lar sorg kwn nie taggedkan lar gambr firaun nie..ni lar gmbrnya..
kite mmg pnah dgr kan sal firaun ni, bc buku ag kan..tp, sy bru prsan, ceteknya pngthuan sy tntg kisah2 terdhulu bila sy bc perbualan mreka kat facebook tu sal firaun nie...

Mengenai firaun nih.. byk perkara yg Allah telah ceritakan kat kita.. ringkasnye.. sehinggalah smpai stu ms.. di mana firaun ini akhirnya mahu bertaubat kpd Allah Jalla wa Azza..

ambillah
ibrah drpd perangai buruk firaun .. saat2 kematiannye.. bace deh..

dalam surah yunus ,, Allah menceritakan perangai firaun, apabila sudah nazak,, baru nak beriman kpd Allah swt,, firman Allah :

حتى إذا أدركه الغرق

“sehinggalah firaun itu hampir tenggelam,,

قال آمنت أنه لا إله إلا الذي آمنت به بنو إسرائيل وأنا من المسلمين

"berkatalah firaun: "aku percaya !!, bahwa tidak ada Tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh Bani Israil,,,, dan aku termasuk dikalangan org2 yang menyerah diri (kepada Allah)!"

erm, tgk aa ni jenis firaun!,,, da nak mati baru nk beriman,,,

lihat bagaimana Allah jawab,, Allah berfirman,,,

آلآن وقد عصيت قبل وكنت من المفسدين

“Apakah sekarang (baru kamu nak percaya!!?),,, apekah sekarang baru nk beriman!!??,, padahal sesungguhnya kamu telah durhaka sejak dahulu lagi!!.. dan kamu ni termasuk orang-orang yang berbuat kerosakan!!!”

فاليوم ننجيك ببدنك

“ Maka pada hari ini Kami selamatkan badanmu!!, kami selamatkan jasad kamu!!,,”... maksud ayat ni,, bukannya Allah selamatkan firaun tu,, yang diselamatkan Allah ialah tubuh kasarnye sahaja,,, yg diselamatkan ialah jasadnya sahaja,,,

Di mana menurut sejarahnya,,, setelah Fir'aun mati tenggelam,, mayatnya terdampar di pantai,, dan diketemukan oleh orang-orang Mesir,, lalu diawet,, sehingga dapat bertahan sehingga sekarang dan dapat di lihat di musium Mesir, ,,,.

makanya, jangan kita ingat, bahan pengawet tu yg canggih!,, sampai sekarang jasad firaun tu boleh bertahan,, sebenarnya, mayat firaun tuh bley bertahan adalah kerana Allah sendiri yg sebut,,

ننجيك ببدنك

“ kami selamatkan badanmu (firaun)!, kami selamatkan jasad kamu!,,”

apa tujuannya? apakah tujuan Allah tidak menghacurkan jasad firaun??

Allah taala sendiri telah menjawabnya.

tujuannya adalah,, sbgmana firman Allah,

لتكون لمن خلفك آية

“Supaya kamu wahai firaun!! dapat dijadikan pelajaran,, bagi orang-orang yang datang sesudahmu,,”,,

tujuannya supaya kita dpt jadikan kisah firaun ni satu pedoman dalam hidup kita!, bahawa kemajuan sahaja yg di kejar,, tanpa ada keimanan,,, dia akan hancur,,,

sebab tu juga Allah mengekalkan tamadun yg dibina oleh firaun,,, piramidnya yg begitu hebat,, tapi firaun duduk dalam neraka,,, dan tidak dimusnahkan jasadnya,,, barangkali nak tunjuk ke manusia ramai,, “ni lah muka bapak firaun sedunia!!”, oleh itu,, jgn ikut perangai firaun ni!,,,

jgn jdi mcm firaun nie,,, nyawa sampai ke khalqum,, baru nk bertaubat,,,

sabda nabi saw,,,,
,
إن الله يقبل توبة العبد ما لم يغرغر

nabi kata “sesungguhnya Allah azza wa jalla,, menerima taubat hambanya,,, selagi nyawa belum sampai ke khalqum,,”

perhatikan firman Allah..

آلآن وقد عصيت قبل وكنت من المفسدين

“Apakah sekarang baru nok beriman!!??,, padahal mu telah durhaka sejak dahulu lagi!!, dan kamu ni termasuk orang-orang yang berbuat kerusakan!!!”

فإذا جاء أجلهم لا يستأخرون ساعة ولا يستقدمون

“ Maka apabila telah datang waktu ajal mereka,, mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun ,,, dan tidak boleh pula mempercepatkannya.”

Takde siapa boleh bagi jaminan kpd kita,, apakah kita nanti mati dalam keadaang selesa,,,, atau mati dalam keadaang mengejut,,,

oleh kerana itu,, segeralah bertaubat.. segeralah kembali ke pangkal jalan.. kembali kpd islam,, jgn jadi seperti firaun ni!..

memang kita boleh lihat sekarang ni,,, betapa ramainya manusia yg lalai,, yg tidak mahu menjadikan kisah firaun ini suatu iktibar...


haa..gitula...sy pum bru thu critenyer...jdi kwn2 smua..sbgai iktibar dri crite nie...kita nie msia biasa kan, slalu wt slh...slp tu mmg x dpt lari daa...tp, kite dikurniakan akl olh Allah untk bfikir..salah skali, jgn ulg lagi.. Allah msh bagi kite ksmpatan untk bnafas, hrup udara segar, x kna byr sesen pum kan, bersyukrlah...jgn ego, jgn mlmpaui btas...terssr di tgh jln kmblilah ke pgkal..Allah maha penerima taubat...bermohonlah pd Allah, pohonlah keampunan drinya...slagi pintu taubt belum terttp, inshaAllah...sy nshatkan buat dri sndri jg, sm2 la kite muhasbh diri...inshaAllah...

p/s : kpd empunya tlisan, minta di copy yer... trima ksih..
.

No comments:

Post a Comment

terima kasih,,^_^

sembahyanglah sebelum kita disembahyangkan..

assalamualaikum..